vrijdag 15 juni 2012

Eigenwijs

In alle jaren bij elkaar heeft de buurman nog nooit zoveel instructies gekregen als deze keer. 

Normaal gesproken gaat het alleen over de planten water geven en de vuilcontainer. Nu was er een hele lijst betreffende de kippen en de groentetuin. En omdat buurman nogal nauwgezet is weet ik, dat bij thuiskomst, alles netjes is geregeld.
Dus zitten Rick, mijn zus en ik hier heerlijk te genieten in Spanje van licht, rust en ruimte. Maar ik wil na een halfuurtje (10 minuten eigenlijk) al weer wat doen. Met de tuin in rust is het zoeken naar een klusje, wat ik leuk vind, nog een hele tour. 
Onkruid, dat in voldoende mate aanwezig is omdat ik niet of nauwelijks herbiciden wil gebruiken, is voor het overgrote deel al verdroogd. Maar de zeer sterke, die lange penwortels  hebben, staan er nog fris groen bij. Deze zijn moeilijk te verwijderen dus heb ik daar handmatig met een kwastje weedkiller op gesmeerd. Tijdrovend en of het voldoende is zal de tijd moeten leren.

Over het stekken van olijven onderhoud ik mailcontact met Nederlanders in ItaliĆ«. Ik geef adviezen en daar krijg ik dan weer reacties op met de vorderingen. Zo kreeg ik een paar weken geleden bericht dat de eerste stekken nieuwe scheuten hadden gemaakt. Zij blij, ik blij maar... mijn eigenstekken doen helemaal niets. 
Nu was een van de adviezen om niet na een paar weken te kijken of er al wat gebeurt onder de aarde want stel dat je de stek opgraaft en er al wel wortels zijn ontwikkeld, beschadig je ze onherroepelijk. En het  is best wel lastig om geduld te bewaren. Mijn stekken zijn al van maart en er was gisteren nog niets te zien dus heb ik vanmorgen maar een pot leeggeschud.
En ja hoor ik ben te ongeduldig; er waren worteltjes en knoppen ontstaan. Of die stek het overleefd valt nog te bezien.
Zo ben ik dus niet alleen ongeduldig maar ook nog inconsequent, want ik volg niet eens  mijn eigen eigeninstructies op.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: