maandag 7 augustus 2017

Ik wil gewoon gemalen dier

Vroegûh, toen ik nog als kok werzaam was had ik een chef die, als 'vroeger' tersprake kwam, altijd zei: Ja, vroegûh, toen de paarden nog uit hun bek scheten en honden uit hun kont blaften.

Nou over zó veel vroeger zal ik het niet hebben maar vroeger kocht je gehakt dat bestond uit gemalen beesten. Rund of varken of een mix daarvan, het zogenaamde halfomhalf. Als je dat bakte noemde je dat rul gebakken gehakt. Die rulletjes bestonden uit kleine stukjes gemalen dier.

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar hier in Spanje koop je, niet alleen bij Aldi en de LIDL het volgende:


41% rundergehakt en 41% varkensgehakt. De rest is toegevoegde troep zoals rijstebloem, plantaardige vezels uit groene erwten, nog wat smaakstoffen en ander spul. Sommige soorten bevatten ook soja schroten. Wie heeft daar om gevraagd?
Rulbakken is te vergeten want bij het verhitten ontstaan rubberen spaghetti achtige sliertjes doordat de vleesstukjes aan elkaar plakken van de zetmeel.

Omdat ik me hier al een tijdje aan stoor koop ik lapjes varkens vlees en maal die fijn in de keuken machine. Maar voor Macaroni op grootmoeders wijze (zoals Rick's moeder het maakte) wil ik toch echt rulgebakken gehakt maar dat lukt gewoon niet. Trouwens alle toevoegingen bakken vast aan de pan, een behoorlijk onnatuurlijk fenomeen bij het bakken van vlees waar normaal gesproken alleen de eiwitten en suikers uit het vlees aan de bodem plakken.

Nu haalde ik vandaag de boodschappen bij de Mercadona, een iets duurdere supermarkt maar ook hier alleen gehakt met toevoegingen. Wel is er een counter waar je je uitgezochte stukken vlees kan laten malen maar daar was niemand aanwezig. Ga ik de volgende keer natuurlijk wel proberen anders koop ik een ouderwetse gehaktmolen.

Wel heel blij werd ik vandaag van de oogst uit eigen tuin. Vijgen, een tomaat en een emmer amandelen. Allemaal puur natuur. 
Op FB zie ik dat de amandelen aan de Costa Blanca al worden geoogst terwijl dat hier pas in september wordt gedaan.
Toch kon Tonnie ongeduld zich niet inhouden en plukte de hele boom kaal.


Waarom kijk je zo moeilijk, wilde Rick weten. Nou, omdat ik in de zon zit te turen en dan altijd een oog dicht doe.
Na een uurtje was dit klusje gedaan.

Tijd voor wat anders.
Een paar maanden geleden heb ik twee marcottaties gedaan met takken van de vijgenboom en twee aan de acacia. Tijd om eens te checken.

Die van de vijgen hadden mooie wortels gemaakt maar de acacia vond het maar niks dat getut en werkte niet mee. Maar met twee nieuwe vijgenstruiken ben ik heel blij.



Zo komt ie van de boom af.


Plastic opengevouwen.


En een mooi doorworteld kluitje.

Met groeten Ton



Geen opmerkingen: