donderdag 10 augustus 2017

Koningspage

Wat was het vanmorgen heerlijk weer. Koel en bewolkt. En deze woorden komen uit mijn mond. Onvoorstelbaar. Nu is koel relatief want het is nog steeds een graad of 25 maar de gedachte aan een fleece truitje kwam in mij op.

Vannacht koelde het dermate af dat ik het koud kreeg en de schuifdeuren van de slaapkamer dichtdeed. Natuurlijk duurde het daarna een tijdje voordat ik weer in slaap viel en kon zodoende alvast een uurtje kijken naar de Perseiden. Nu waren er ongeveer 6 vallende sterren per uur verwacht toch zag ik er niet een maar komende nacht zijn het er 9, overmorgen 16 dus dan begint het er een beetje op te lijken.


Het voordeel van bewolkt weer is dat de kleuren zoveel mooier zijn. Zeker in de ochtend.
Ik was dan ook mazzel dat deze vlinder gedurende langere tijd met zijn vleugels gespreid op de palm bleef zitten en ik hem of haar rustig kon fotograferen. Maar ja, wat is dit dan voor vlinder? Ik ben wat vlinders betreft volledig ontwetend. Eerst maar even opgezocht in mijn wildlifeboek. Het is de Iphiclides podalirius. De Koningspage. Nooit eerder gezien.


In het Engels de Scarce swallowtail. Er is nog maar één zwaluwstaartje over.



En de Yucca filamentosa bloeit met schitterende witte bloemen en die komen ook mooi uit tegen de achtergrond van het donkere groen. Op de voorgrond, nog net te zien, is een van mijn Parsolden zaailingen. Deze staat natuurlijk wel heel dicht op de yucca's maar het is de bedoeling dat de parasolden, als ik groot ben, schaduw geeft aan dit deel van de tuin.

En om de koelte van de dag nuttig te gebruiken lapte ik wat ramen, niet allemaal want het kan te gek.

Met groeten Ton





Geen opmerkingen: