vrijdag 11 augustus 2017

Olifantsoor

Met 65% kans op 0,8 mm regen.

Dat was de weersvoorspelling van gisteren. 

Het gaat wel wat meer bewolken, zei mijn eigen Pelleboer gistermiddag. En inderdaad zo tegen zonsondergang was de hele hemel bewolkt. Zou je net zien want rond deze dagen zijn niet alleen de Perseiden waar ik het druk mee heb maar ook met de ondergaande zon die precies tussen Las Tetas doorgaat. Ik vind dat altijd een mooi gezicht als de gloeiende schijf precies boven het kuiltje lijkt stil te hangen voordat ze er achter verdwijnt.
Maar ja, die bewolking. 


Gelukkig was er nog net een streepje heldere lucht zodat ik mijn favoriete zonsondergang kon fotograferen.


Zo zag het er in 2010 uit.


Anyway: gisteravond kwam er een bericht op FB voorbij: het spettert. Ik rende naar buiten maar in mijn beleving was het slechts mist.
Midden in de nacht regende het toch even. Niet dat ik daar wakker van werd maar van de bijgaande sterke wind.
Vanmorgen zag het er prachtig uit en rook het heerlijk opgefrist. 
Snel kijken hoe diep het regenwater de grond was in gekomen. Nou niet dus. Ik kon slechts de inmiddels gedroogde druppels op de stoffige aarde zien liggen.
En zo zijn de Spaanse voorspellingen dus zeer betrouwbaar.


Op mijn gisteren gelapte ramen was trouwens meer van de regen te zien: aangekoekt stof.


Een paar maanden geleden nam ik van de vuilnisplaats verschillende planten mee. Onder andere een knolletje waaraan een piepklein groen puntje te zien was. Zo'n knolletje kan ik gewoon niet wegdoen, potte hem netjes op en hij liep keurig uit. Inmiddels ziet ie er zo uit


Maar wat is het?

Gelukkig is er FB want vanmiddag kwam er post voorbij over Taro knollen. En uit een Taro knol komt een plant die Olifantsoor heet en die familie is van de aronskelken. En dus heb ik blijkbaar een Taro knol meegenomen. Wel leuk is dat we die planten heel vaak in Japan zagen want de knol wordt daar veel gegeten.


Dit is het knolletje met daarnaast de uitlopers.

Met groeten Ton



Geen opmerkingen: