dinsdag 8 mei 2018

Homo internettus addictionatus

Ik wil liever een half uur eerder op Schiphol zijn, zei mijn zus toen we bespraken welke trein we zouden nemen.
Dus stonden we om kwart over drie op station Den Helder.
Ding dang dong. Vanwege een aanrijding met een persoon rijden er geen treinen tussen Anna Paulowna en Schagen.

Het duurt ongeveer een uur voordat er bussen zijn ingezet, zei de conducteur. Dus leek het ons beter om de hulptroepen in te roepen en gelukkig was de sopraan van Zinco in de gelegenheid om ons naar het volgende station te brengen.
Helemaal goed.

Jammer dat je niet alles van te voren weet want we vertrokken met een uur vertraging naar Malaga. Omdat we met Ryan air vlogen hadden we geen gereserveerde plaatsen en zaten we nogal verspreid in het vliegtuig. Maar ik had mazzel en zat een naast een leuke jonge vrouw en we kletsten vier uur vol.
Ik probeer zo vaak mogelijk een gesprek aan te knopen met mensen, vertelde ze. Met mij zat ze helemaal goed.

Helemaal heerlijk was dat we in Malaga werden opgehaald door vrienden en zo waren we om één uur in de Klompen en zoals het de Homo internetus betaamt doken we meteen in de telefoons en de Ipads. 
Oei, geen signaal.
Dan maar aan de wijn en nootjes.

Voor mij staat zo’n eerste dag natuurlijk helemaal in het teken van de tuin. En dan vooral om te zien hoe de planten, zaailingen en stekken er bij staan. 
Helemaal goed. De gasten die in ons huis verbleven hebben nauwgezet voor mijn kleinnoden gezorgd. Hulde.


De Parasoldennen.


Algarobbos.


En jaaaaaa, het citroengras is uitgelopen. 


Rick was helemaal blij dat de Japanse Gingko zo mooi in het blad staat. Hij was er maar niet gerust op dat het twee centimeter hoge kale dunne stokje krachtig genoeg zou zijn om de winter door te komen. Nu is het ook bijzonder dat zo’n klein stokje zoveel en  zulke grote bladeren voortbrengt.


De courgette plant heeft al een eerste vruchtbeginsel.


En de good old peulenplanten hingen vol met peulen met prachtige doperwten.


Toch, en dat is meestal zo met Jantje ongeduld, had ik eigenlijk verwacht dat de natuur al verder zou zijn. Dat de zaailingen groter zouden zijn, de Chinese rozen al in de knop zouden staan en de Yucastekken al uitlopers zouden hebben. Maar als ik naar de uitlopers van de Pijnbomen kijk kan ik toch echt niet klagen. Sommigen zijn 50 centimeter lang. Dat heeft waarschijnlijk toch te maken met de regenval van maart.


Ook blij ben ik met de Beuacarnea die ik een paar maanden geleden uit de vuilcontainer haalde. Hij doet het goed en heeft een stuk of zes uitlopers.


De naam van de plant ken ik niet, het is een ‘onkruid’ maar wat een mooie bloem. Ik heb hem nooit eerder in de tuin gezien of misschien is het zoals een bekend politicus zei: ik heb er geen herinneringen aan.


Omdat we vanmorgen nog steeds geen verbinding hadden met de wereld belde Rick met de provider en zo tegen een uur of acht waren we in het bezit van een mooi nieuw klein snel schoteltje.

Met groeten Ton






















9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Ton, je onkruidbloem is de paarse morgenster, die ik ook al eens langs de kanoroute vond.

Marc Dufraing zei

Dus goed terug in het zuiden - en ditmaal voor langere periode? De ganse zomer???

Ton zei

Hoi Vlasje, Dank voor de tip. Natuurlijk meteen op Wikipedia gekeken en zag dat de plant oorspronkelijk uit het Middelandsezee gebied komt. Tis een prachtige plant en eetbaar. Past dus goed in mijn voedselbos idee.

Ton zei

Hoi Marc, Het is weer heerlijk om hier te zijn. Prachtig weer, ruimte, rust, tuin. Wat wil een mens nog meer? Twee maanden hier en dan terug naar Den Helder om de hoogste temperaturen te ontlopen en om de Nijmeegse vierdaagse te wandelen.

Jan uit Perth zei

Je kunt tevreden zijn, Ton, de natuur stelt jullie niet teleur. Blij toe! En dan nog zoiets fijns: twee maanden in De Klompen...! Geniet ervan en groeten uit Perth.

Ton zei

Hoi Jan, Bedankt voor je bericht. Duidelijk te zien is dat de natuur blij is met de regen van maart en wij weer met het resultaat van al het geoen.

Marthy zei

Ik bewonder die courgette die al aan de groei is en dan die peulen. Je loopt een heel eind voor op ons.

Ton zei

Hoi Marthy, Vorig jaar was ik te laat begonnen en kwamen veel planten niet aan vruchtvorming toe door de hitte. Hoop dat het nu beter gaat.

Margriet zei

Leuk om je leven hier en vooral daar te volgen! De natuur loopt wel een beetje voor daar.....