dinsdag 1 mei 2018

Strijd

Ik kijk dagelijks op de site van de vogelbescherminging en volg de ooieveaars, de havikken en de bosuil. Leuk om te zien hoe het in de vogelwereld werkt. Net als in de menselijke wereld is er behoorlijk wat strijd. Ruzies om voedsel, partners en nestplaatsen. Zo is het nest van de zeearenden gekraakt door havikken. De zeearenden nestelen ergens anders maar dulden de havikken niet op het leegstaande nest van vorig jaar. Inmiddels hebben de havikken het nest toch volledig in gebruik. 
De ooievaars worden soms lastiggevallen door kauwtjes en andere ooievaars. Inmiddels kijk ik met andere ogen naar de gevederde dieren: het lijkt allemaal zo leuk maar ondertussen......


Het weer laat wat te wensen over zal ik maar zeggen. En wat dan te doen? Een klein appartement kuisen is in een vloek en een zucht gedaan, het aantal te drinken kopjes koffie heeft een grens, wandelen of fietsen lokt niet dus dan maar naar het balkon. Daar hadden we nog niet veel aan gedaan sinds we hier wonen.
Dus boende ik de algen van het beton af en maakte de afwatergoot schoon. Een klusje van een half uurtje met veel voldoening. Nu wachten op een droge dag zodat ik het oppervlak kan impregneren. 


Tja en nu?
Met een tweede kopje koffie in de hand kijk ik over de daken voor me. Wat doen die vogels druk. Als ik wat langer kijk zie ik wat er aan de hand is.
In het hoekje bij de schoorsteen zit onder het hout het nest van een paartje spreeuwen. De kauwtjes hebben daar meer dan gezonde belangstelling voor. 


Ze zitten steeds op de dakranden te wachten en zo gauw er een spreeuw aankomt jagen ze die weg. Ook zitten ze dan te wroeten in het hoekje waar het nest zit. Daar worden de spreeuwen heel onrustig van en proberen die kauwen weg te jagen, wat niet lukt.
Tjsa, dan blijft er niets ander over om met een volle snavel te wachten tot de belager is uitgesnuffeld.


Pas al de kauwen even weg zijn, waarom en waar naar toe weet ik niet, kunnen pa en moe spreeuw snel het nest in om het kroost te voeren. 


Nu hebben vogels niet alleen strijd onder elkaar, ze strijden ook tegen de mens.
En ik strijd tegen duiven.

Duiven willen steeds op de afvoerpijp onder het bakon van de bovenburen nestelen en daarom heeft vorige bewoner van ons appartement gaas op de afvoerpijp gelegd zodat ze daar niet kunnen shitten, uh zitten.


Maar waar ze nog net wel konden zitten is op het randje van de buitenlamp en daar klemt precies het huisje tussen. En ook al wil ik geen duiven. Ik wil wel van die leuke kleine vogeltjes zoals mezen. 


Als zoon van een bollenkweker vind ik tulpen prachtig. En een extraatje vind ik dat ze de bloemblaadjes zo stijlvol laten vallen als ze uitbloeien.
De tulpen op de foto kregen we vorige week van de zangeressen van Zinco. Ze zijn mooi uitgekomen en beginnen aan de randen te verdrogen. 
Zeg zal ik die bloemen weggooien, zei Rick zaterdag.
Nee, wacht nog even. Ik vind het zo mooi als de blaadjes in een kring onder het boeket vallen.



Maar ze lijken wel vastgeplakt, er is er nog niet een afgevallen.


Met groeten Ton











2 opmerkingen:

Ien zei

Spannend die vogelwereld ....

Ton zei

Hoi Ien, Leuk dat je een bericht hebt kunnen plaatsen. En ja, sinds we die strijd hebben gezien volgen we het ook echt.